Vuorovaikutus verkossa

Kun virtuaalimaailma ja erilaiset verkkosovellukset ovat alkaneet olla arkipäivään lähes jokaisen suomalaisen elämässä, ei ole ihmekään että myös palveluita aletaan siirtää nettiin. Kun ollaan tekemisissä palveluiden ja tiedotuksen kanssa, ollaan aina tekemisissä myös vuorovaikutuksen kanssa. Ajattelen, että jo nettisivujen ulkoasu ja kuinka helposti niiltä löytyy tietoa, ovat osaltaan vuorovaikutusta. Ulkoasun on hyvä olla selkeä ja tiedon helposti löydettävissä. Vierailtuani sotesi.fi –sivustolla ja etsiessäni sieltä perhepalveluita jäi päällimmäisenä hieman sekava kuva. Jos olisin lapsiperheen äiti enkä olisi täysin varma mitä etsin mutta toivoisin löytäväni jotakin, josta voisi saada tukea, kaipaisin ehkä erillisiä omia sivuja perhepalveluille, joissa rakenteet olisivat selkeät. Mietin myös, että olisi hienoa jos sivuilla voisi olla matalakynnyksinen, anonyymisti käytettävissä oleva chattiboxi, joka olisi aktiivinen vaikka edes muutaman tunnin päivässä, jolloin siellä voisi kysyä mieltä askarruttavista asioista ja toisessa päässä vastaa työntekijä.

Mielestäni netti avaa paljon mahdollisuuksia vuorovaikutukselle vaikka on siinä toki haasteitakin. Esimerkiksi chattiboxia ylläpitäessä on tärkeää muistaa, että ihmisten ilmaisutaidoissa on eroja. Jos asiakkaan kirjallinen ilmaisu on tavalla tai toisella heikompaa, hän ei ehkä saa sanottua asiaansa niin kuin halusi tai jopa rajautuu kokonaan tällaisen palvelun ulkopuolelle. (Ohtonen 2011, 33.) Työntekijän taito ymmärtää mitä toinen yrittää sanoa nousee isompaan rooliin netin kautta kohdatessa kuin kasvotusten. Työntekijältä vaaditaan myös taitoa ilmaista asioita selkeästi ja arkikielellä (Ohtonen 2011, 134). Mahdollisuutta äänensävyjen, ilmeiden ja eleiden ja tilanteen havainnointiin kun ei ole. Toisaalta näen mahdollisuutena sen että voi hieman piiloutua sen koneen taakse. Kun on aikaa kirjoittaa ja jäsentää omia ajatuksiaan, voi asiakkaan kanssa päästä todella syvällisiinkin keskusteluihin ja asioihin, jopa nopeammin kuin kasvotusten.


Julianna

Ohtonen, Vuokko 2011. e-Asiantuntijuus sosiaalipalveluiden verkkoneuvonnassa. Rovaniemi: Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus.                                                                          

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sotesi.fi - muutosten jälkeen

Pohdintaa eettisyydestä verkkosivuilla