Vuorovaikutus verkossa
Kun virtuaalimaailma ja erilaiset verkkosovellukset ovat
alkaneet olla arkipäivään lähes jokaisen suomalaisen elämässä, ei ole ihmekään
että myös palveluita aletaan siirtää nettiin. Kun ollaan tekemisissä
palveluiden ja tiedotuksen kanssa, ollaan aina tekemisissä myös vuorovaikutuksen
kanssa. Ajattelen, että jo nettisivujen ulkoasu ja kuinka helposti niiltä
löytyy tietoa, ovat osaltaan vuorovaikutusta. Ulkoasun on hyvä olla selkeä ja
tiedon helposti löydettävissä. Vierailtuani sotesi.fi –sivustolla ja etsiessäni
sieltä perhepalveluita jäi päällimmäisenä hieman sekava kuva. Jos olisin
lapsiperheen äiti enkä olisi täysin varma mitä etsin mutta toivoisin löytäväni
jotakin, josta voisi saada tukea, kaipaisin ehkä erillisiä omia sivuja
perhepalveluille, joissa rakenteet olisivat selkeät. Mietin myös, että olisi
hienoa jos sivuilla voisi olla matalakynnyksinen, anonyymisti käytettävissä
oleva chattiboxi, joka olisi aktiivinen vaikka edes muutaman tunnin päivässä,
jolloin siellä voisi kysyä mieltä askarruttavista asioista ja toisessa päässä
vastaa työntekijä.
Mielestäni netti avaa paljon mahdollisuuksia
vuorovaikutukselle vaikka on siinä toki haasteitakin. Esimerkiksi chattiboxia
ylläpitäessä on tärkeää muistaa, että ihmisten ilmaisutaidoissa on eroja. Jos
asiakkaan kirjallinen ilmaisu on tavalla tai toisella heikompaa, hän ei ehkä
saa sanottua asiaansa niin kuin halusi tai jopa rajautuu kokonaan tällaisen
palvelun ulkopuolelle. (Ohtonen 2011, 33.) Työntekijän taito ymmärtää mitä
toinen yrittää sanoa nousee isompaan rooliin netin kautta kohdatessa kuin
kasvotusten. Työntekijältä vaaditaan myös taitoa ilmaista asioita selkeästi ja
arkikielellä (Ohtonen 2011, 134). Mahdollisuutta äänensävyjen, ilmeiden ja
eleiden ja tilanteen havainnointiin kun ei ole. Toisaalta näen mahdollisuutena
sen että voi hieman piiloutua sen koneen taakse. Kun on aikaa kirjoittaa ja
jäsentää omia ajatuksiaan, voi asiakkaan kanssa päästä todella syvällisiinkin
keskusteluihin ja asioihin, jopa nopeammin kuin kasvotusten.
Julianna
Ohtonen, Vuokko 2011. e-Asiantuntijuus sosiaalipalveluiden verkkoneuvonnassa. Rovaniemi: Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus.
Kommentit
Lähetä kommentti