Pohdintaa eettisyydestä verkkosivuilla

Mitä kaikkea voisi ajatella kun puhutaan eettisyydestä verkkosivujen kohdalla? Blogissa on jo aikaisemmin pohdittu esimerkiksi vuorovaikutusta verkossa, mitä verkossa työskentely edellyttää työntekijältä sekä sitä, mitä kaikkea verkkosivuilta tulisi löytyä. Mielestäni nämä kaikki ovat osa verkkosivujen eettisyyden toteutumista. Esimerkiksi verkossa toimivan työntekijän eettinen osaaminen edesauttaa myös verkkopalvelun tai –sivun eettisyyden toteutumista.

Saavutettavuus on verkkosivujen kohdalla iso osa eettisyyden toteutumista. Verkkosivujen saavutettavuuteen kuuluu esimerkiksi helppokäyttöisyys, toimivuus eri laitteilla, sekä helppolukuisuus (Laurila 2017). Verkkosivujen käyttäjistä löytyy montaa erilaista osaamistasoa. Sivustojen helppokäyttöisyyttä edesauttaa looginen sijoittelu sekä yksinkertaisuus siinä määrin missä ne ovat mahdollisia. Helppolukuisuuteen kuuluu esimerkiksi se, että jos sisältöä ei ole suunnattu nimenomaan ammattilaiselle, koitetaan siinä myöskin välttää ammattisanaston käyttöä. Mobiilisivustot, sekä –sovellukset auttavat tiedon tai palvelun saavutettavuutta. Saavutettavuuden kannalta olisi hienoa jos sivustoilla olisi mahdollisuus valita ainakin joissain osioissa kieleksi myös esimerkiksi englanti tai ruotsi.

Vaikka sivustot kuinka olisi tehty helppokäyttöiseksi, löytyy silti ihmisiä, jotka eivät osaa tietoa sieltä etsiä. Jos ajattelee ylipäätään palvelun tai tiedon saavutettavuutta, kuuluu siihen myös mahdollisuus saavuttaa ne muutenkin kuin hakemalla verkkosivuilta. Olisi siis hyvä, että esimerkiksi yhteystiedot joista saa tietoa asioista, olisivat selkeästi esillä verkkosivuilla.


Sivustojen eettisyyteen kuuluu myös tarpeita vastaavan ja tarkoituksenmukaisen tiedon löytyminen, sekä tietojen oikeellisuus. Kun on kyse sosiaali- ja terveyspalveluista, on sivuilla myös hyvä olla tiedot muista aiheeseen liittyvistä hyödyllisistä tahoista kuten esimerkiksi järjestöistä. Kun sivuston suunnittelussa on tavoitteena myös niiden eettisyys, pääse pitkälle jo asiakaslähtöisellä sekä tietenkin eettisellä otteella.

-M

Lähteet

Laurila, Hanna 2017. Erilaiset verkkopalvelut. Luento e-osaamisen kurssilla 20.4.2017. Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sotesi.fi - muutosten jälkeen