Mitä verkossa työskentely edellyttää työntekijältä?

Valmistuttuamme meistä jokainen tulee työskentelemään erilaisissa tehtävissä. Oli työpaikkana mikä tahansa, erilaiset e-osaamisen taidot ovat tarpeen. Osa meistä saattaa työskennellä paljonkin verkossa ja kohdata asiakkaitakin tällä tapaa. Toisilla työnkuvaan saattaa liittyä Facebookin päivityksien teko sekä sähköpostittelu. Joka tapauksessa, me kaikki tulemme tarvitsemaan tietoteknisiä laitteita sekä pääsyn verkkoon ja erilaisiin tietokantoihin. Meillä täytyy myös olla tietoa ja taitoa, jotta osaisimme käyttää näitä laitteita sekä erilaisia verkkoympäristöjä ja sovelluksia. Verkkoympäristö ja sovellukset muuttuvat jatkuvasti, joten meidänkin täytyy jatkuvasti kehittää osaamistamme ja seurata, mitä ympärillämme tapahtuu (Ritvanen 2015, 35-38.) Monissa työpaikoissa on myös verkkoasiantuntija, tiedotusvastaava tai muu sellainen. Tästä huolimatta, me kaikki voimme selata työpaikkamme nettisivuja sekä kuunnella asiakkaita ja tehdä parannusehdotuksia. Tärkeintähän on kuitenkin se, että asiakkaat löytävät tarvitsemansa tiedon nopeasti ja osaavat käyttää erilaisia verkkopalveluita.

Näiden lisäksi meidän tulee olla medialukutaitoisia: ymmärtää ettei kaikki internetissä oleva ole totta ja meidän tulee antaa vain oikeata tietoa asiakkaille. Verkossa työskenteleminen vaatii myös verkkovuorovaikutustaitoja ja hyvää kirjallista kykyä. Kasvotusten ilmeet, eleet ja äänenpaino merkitsevät paljon, mutta verkossa nämä kaikki katoavat. Näin ollen kirjallisella ilmaisulla on suuri merkitys. On myös hyvin tärkeää, ettei viestiä voi ymmärtää väärin vaan viestien tulee olla kirjoitettu todella selkeästi ja huolellisesti (Ritvanen 2015, 38-39.)

Verkossa työskentely vaatii myös samanlaista eettistä osaamista kuin normaalisti kasvotusten asiakasta kohdatessa. Tietotekniikka kuitenkin luo erilaisia huolia liittyen yksityisyyden suojaan ja luottamuksellisuuteen (Ritvanen 2015, 39-40.) Työntekijän tuleekin olla tietoinen siitä, ettei jätä tietokonetta auki esimerkiksi lounaalle mennessään ja kuinka sähköpostista piilotetaan vastaanottajat, jos lähettää massasähköpostia. On paljon muitakin asioita joita täytyy muistaa tietoturvaan ja muihin liittyen, joten jokaisessa organisaatiossa uusi työntekijä tulisi perehdyttää myös näihin asioihin. Eettisiin asioihin puolestaan palaamme toisen blogitekstin kautta.

-Heidi


Lähteet:
Ritvanen, Jonna 2015. Mitä on verkkososiaalityö? Tulkitseva käsitetutkimus verkossa tehtävästä sosiaalityöstä. Itä-Suomen yliopisto. Yhteiskuntatieteiden laitos. Pro gradu-tutkielma.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sotesi.fi - muutosten jälkeen

Pohdintaa eettisyydestä verkkosivuilla